body
2009-10-26
 17:58:19

Sara tipsar: Frisyrer till lockigt hår


Fick in en läsar fråga igår efter jag skrivit min lilla frisyr guide. Det var nämligen så att hon som skrev har naturligt lockigt hår vilket kan göra det lite svårt att fixa det på samma sätt som jag gör.

Jag skulle aldrig föreslå att hon skulle platta hela håret då jag tycker det är otroligt fint med lockar. Dessutom är det så att permanentat hår är på väg tillbaka på riktigt, att då ha det naturligt är ju hur bra som helst.
Kan även medela att slingorna är påväg tillbaka.


Jag har då kommit fram till två olika frisyrer som skulle passa dig väldigt bra. Och båda utgår från samma enkla koncept. Eller rättare sagt den första frisyren är själva konceptet som den andra utgår från.




Frisyr nummer 1:


1.
Börja med att tvätta håret. När det är färdigt kramar du i hårmousen vid namn: Got2be 2sexy. Den är perfekt för lockigt hår och får lockarna att synas mycket bättre. Den ger även mer volym.

2. Låt håret torka av sig själv, och var noga med att låta det hänga fritt, alltså får det inte sitta i någon hårtoffs som kan lämna fula veck speciellt då du har hår mouse i.

3. När du låtit det torka är det dax att platta luggen. (Bara luggen då! Förstör inte ditt vackra hår!)

4. Nu är det till att börja med tupperingen. Du ska då göra det jag kallar för "fejk"-tuppering. Det går ut på att du med en kam bara tupperar håret längst in vid hår botten. När jag gör det och vill ha extra volym gör jag som så att jag tupperar och sprayar en slinga i taget. I början lägger du fram håret över ansiktet. Som om du hade en jätte lång raklugg. Till slut kommer det bli lite mycket och då kan du sätta upp det i en väldigt, väldigt, väldigt lös toffs. Undvik dock det då det inte ger samma volym. Men se till att om du gör det dra ihop det till en centrerad toffs. Du ser ut att ha väldigt tjockt hår (precis som jag) och du kan därför göra flera toffsar som ligger över varandra.

5. När du gjort det över hela håret släpper du ner håret som du vill att det ska ligga. Och ja det kommer se en anning konstigt ut nu, men det är nu du ska skulptera håret så var inte rädd för det. Börsta lite lätt det översta håret. Men var försiktig så inte lockarna blir ut kamade eller det du tupperat.

6. Avlsuta med lite hårspray och (om du har) lite glansspray (ska du köpa en tipsar jag om Proffs glanspray som bara kostar 39 kr)




Frisyr 2:


1.
Här utgår du från den föra frisyren. Alltså du gör alla de 6 st stegen jag skrev om förut.

2. Efter du gjort det plattar du lite mer av håret så du får som en lång plattad raklugg.

3. Nu ska du tuppera luggen hur mycket som helst. Då det du ska göra är en rockig uppsätning av luggen. Du ska alltså göra en twist på den vanliga svensson uppsättningen av luggen som så många tjejer har. 
Se till att spraya ordentligt. Spraya dock underifrån (vilket du ska göra när du sprayar det andra håret också) då det ger mer volym.

4. Kama lite av överhåret i luggen så det blir slätt överst och fixera sedan med små klämmor och mer hårspray.

5. Efter det tupperar du lite av det hår du har kvar på sidorna, och kammar även det slätt överst. (Du ska inte tuppera lika mycket som i luggen utan bara göra lite mer volym)

6. Fixera även det håret. Sätt klämmorna en bit bakom örona.

7. Dela håret på två och dra fram det över axlarna.


- Vill du följa trenderna och skaffa dig mer av en Rockabilly frisyr drar du istället allt hår till ena sidan av axeln. Fixerar det med klämmor och pryder den sida du inte har håret på med ett hårspänne med blomma på. - 


Och så enkelt var det. Två frisyrer som passar till både dag och kväll.




Här är min vackra läsare som jag skrev detta frisyr tips till: 






Tips för att hålla ditt hår fint när du har dessa frisyrer:

- Folk tjatar alltid på om att man inte ska sova med hårspray då det skadar håret. Och visst gör det de. Men att tvätta det varje kväll och tuppera + spraya extremt mycket varje morgon är mycket skadligare. För dag två behövs det inte alls lika mycket.

- Ha i hårinpackning en gång i veckan. Jag har ingen riktig favorit, och eftersom allas hår är olika funkar inte samma sort lika bra på alla. Det enda viktiga är att du kollar så att inte hårinpackningen du köper tynger ner ditt hår.

- När du börjar fixa ditt hår på det här sättet kommer det vara rätt så komplicerat, då ditt hår inte vant sig vid sprayen och sättet att lägga sig på. Men håll ut!



Har du några hår dileman? Skicka ett mejl och ett foto till: [email protected]
Skriv i ditt mejl vad du har för stil o.s.v. så jag vet vad du gillar. (:





Gina S.

Tack så hemskt mycket :D:D <33



PUBLICERAT: 2009-10-26, 18:32:12 | URL: http://flumlandet.webs.com
SARA SVAR TILL Gina S

Allt för mina läsare :D <3



PUBLICERAT: 2009-10-26, 18:54:39 | URL: http://fashionkaos.webblogg.se/
Rosida

Tack för tipsen, inte för att jag har lockigt hår men... Önskar att jag hade det! ^^



Supercool blogg!:D



PUBLICERAT: 2009-10-26, 19:06:47 | URL: http://beyondthesurface.blogg.se/
Evelina

Ska försöka fixa mit lockiga hår! ;p



PUBLICERAT: 2009-10-26, 20:30:42 | URL: http://evelinaahli.blogg.se/
sara

tack för tipset! jag har självlockigt och har skitsvårt att veta vad jag ska göra av det. brukar bara platta det men är trött på det. ska verkligen prova dethär :D<3



PUBLICERAT: 2009-10-26, 20:38:09 | URL: http://sarablomstrand.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: